Wiele kobiet po okresie ciąży zastanawia się, w jaki sposób schudnąć. Pamiętajmy o tym, że każdy organizm jest inny i inaczej zareaguje na dane bodźce. Warto jednak poznać kilka sposobów, które pozwolą nam szybciej wrócić do formy sprzed ciąży i będą bezpieczne dla naszego zdrowia. Jak wrócić do formy po ciąży? Jak zgubić brzuch po ciąży? Jak schudnąć po ciąży? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Ile tyje się podczas ciąży?

Okazuje się, że przybieranie na wadze w ciąży jest kwestią całkowicie indywidualną i zależy od wielu aspektów – genów, aktywności fizycznej, diety, objętości krwi itp. Niektóre ciężarne przytyją jedynie kilka kilogramów, inne natomiast znacznie więcej. W tym pięknym okresie kobieta nie powinna sięgać po nadmiar cukru czy fast-foody, gdyż one doprowadzą do tycia.

W ciąży ciało kobiety bardzo się zmienia. Pamiętajmy o tym, że w tym czasie każda kobieta powinna szczególnie zadbać o siebie i swoje zdrowie. Wskazane są lekkie ćwiczenia fizyczne, jeśli lekarz nie będzie miał przeciwwskazań. Dzięki temu po porodzie ciało kobiety trochę szybciej dojdzie do siebie, jednak najważniejsze w tym okresie jest dziecko i jego zdrowie.

Kiedy zacząć odchudzanie po ciąży?

Po przyjściu dziecka na świat, każda mama zastanawia się, kiedy może zacząć pracować nad szczupłą sylwetką. Parę kilogramów zniknie od razu po porodzie, jednak najczęściej powrót do formy trwa dość długi czas. W niektórych przypadkach stwierdzić można, że karmienie piersią sprzyja gubieniu zbędnych kilogramów, jednak nie zawsze jest to oczywiste. Całkowita zmiana rytmu dnia i nocy może znacznie utrudnić walkę z nadmiarem brzuszka po ciąży.

Odpowiadając na pytanie, kiedy najlepiej zacząć odchudzanie po ciąży, warto posłuchać sygnałów swojego organizmu. Przede wszystkim nie można katować organizmu zbyt szybko, gdyż to stanowi zagrożenia dla zdrowia matki. Zapomnijmy zatem o trenowaniu i diecie kilka dni po porodzie. W trakcie połogu organizm jest osłabiony i regeneruje się w okresie około sześciu tygodni. Ten czas powinien być kontrolowany przez lekarza, który także odradza kobietom rozpoczynanie aktywności fizycznej w trakcie połogu. Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej warto poprosić o poradę lekarza, który stwierdzi, czy organizm jest gotowy na taki wysiłek, zwłaszcza w przypadku kobiet po cesarskim cięciu.

Warto jednak podkreślić, że kilka tygodni po porodzie mama nie jest skazana na całkowity bezruch. Zalecane są spacery z wózkiem, lekkie rozciąganie i wzmacnianie ciała. Łagodne ćwiczenia wykonywamy dzięki specjalnym aplikacjom lub możemy poszukać filmików w internecie. Jeśli w trakcie ćwiczeń odczuwać będziemy ból i osłabienie, powinniśmy jak najszybciej je przerwać.

Jak schudnąć po ciąży?

Po okresie ciąży nie trzeba stosować stresujących diet, aby schudnąć w niedługim czasie. Jednakże taki stan rzeczy osiągniemy wtedy, gdy o wagę zadbamy już na samym początku ciąży. Odchudzanie będzie o wiele prostsze, jeśli w trakcie ciąży zadbamy o zdrowy jadłospis.

Zapomnijmy po porodzie o katujących dietach, które z pewnością zaszkodzą organizmowi i szybko doprowadzą do powstania efektu jo-jo. W pierwsze kolejności należy postawić na aktywność fizyczną oraz dietę. Suplementy wspomagające spalanie tkanki tłuszczowej najbezpieczniej będzie stosować po zakończeniu okresu karmienia piersią lub po wcześniejszej konsultacji lekarskiej.

Ćwiczenia (nie tylko) na brzuszek

Ćwiczenia na brzuch po ciąży są niezwykle różnorodne i jest ich bardzo dużo. Niekoniecznie chodzi tutaj o wykonywanie brzuszków, które jedynie obciążą kręgosłup. Istnieje wiele ćwiczeń typu fitness czy pilates dla kobiet pragnących pozbyć się prociążowego brzuszka. Pilates jest o tyle ciekawym rozwiązaniem, że pozwala wzmocnić mięśnie kręgosłupa, a także zapobiec dolegliwościom bólowym związanym z opieką nad noworodkiem.

Kobieta skorzystać może ze zorganizowanych zajęć, a także z gotowych ćwiczeń znalezionych w sieci. Regularna aktywność fizyczna w dość szybkim czasie da zamierzone efekty i pozwoli ukształtować i wymodelować sylwetkę. Jedak nic na siłę – dopiero, gdy organizm dojdzie do siebie, warto sięgnąć po takie ćwiczenia.

Dieta na odchudzanie

Większość kobiet marzy o tym, aby po porodzie jak najszybciej wrócić do swojej sylwetki. Nie jest to łatwe, jednak jest możliwe i wymaga nakładu czasu i samozaparcia.

Pierwsze tygodnie po przyjściu dziecka na świat nie są łatwe. Mama nie ma głowy do pilnowania tego, co i kiedy spożywa, gdyż wszystko kręci się wokół potrzeb dziecka. Jednakże warto w tym czasie pomyśleć także o własnym zdrowiu i rozpocząć wdrażanie określonych nawyków żywieniowych każdego dnia.

Pomocne okazuje się planowanie posiłków na cały tydzień, a także sporządzanie listy zakupów uwzględniającej zdrową żywność. Zakupy kobieta powinna robić najedzona, gdyż w innym wypadku dosyć łatwo sięgnie po pokusy i niezdrowe oraz kaloryczne produkty.

Dieta wdrażana po urodzeniu dziecka powinna być przede wszystkim przemyślana i w pełni racjonalna. Zapomnijmy o głodówkach czy dosyć drastycznych dietach, gdyż wyrządzą one więcej szkody organizmowi matki, niż pożytku. Jadłospis mamy powinien być zróżnicowany i uwzględniać wszystkie składniki odżywcze. Podkreślić należy, że nawet w czasie karmienia piersią sięgać można po wiele zdrowych produktów.

Najlepszym rozwiązaniem będzie unikanie pokarmów, które nie dostarczają organizmowi wartości odżywczych i są tylko nasycone tłuszczem oraz węglowodanami. Niezdrowe jedzenie powinno odejść w zapomnienie – słodycze, słone przekąski, chipsy, paluszki, białe pieczywo, wędliny, tłuste sery, słodzone napoje, dania typu fast food, czy produkty wysoko przetworzone.

W diecie młodej mamy natomiast nie powinno zabraknąć następujących produktów:

  • kasze, makarony,
  • owoce i warzywa,
  • mleko oraz jego przetwory,
  • oleje, nasiona, pestki, orzechy,
  • pełnoziarniste pieczywo itp.

Sięgać warto od czasu do czasu po:

  • ryby,
  • chude mięso,
  • jajka.

Należy także pamiętać o spożywaniu dwóch litrów płynów każdego dnia. Mogą one przyjmować postać świeżych soków, wody niegazowanej, herbaty owocowej, czy też ziołowej. Kobieta karmiąca powinna:

  • każdego dnia dostarczać organizmowi około 2100-2800 kcal,
  • spożywać około pięć posiłków dziennie w odstępie trzech/czterech godzin,
  • bardzo ważne jest to, aby nie głodzić organizmu, a w ramach przekąsek postawić na zdrową żywność – pestki słonecznika, wafle ryżowe, mus owocowy, kisiel, suszone owoce, kostka gorzkiej czekolady, orzechy, koktajle owocowe itp.

Jak zgubić brzuch po ciąży?

Okazuje się, że to jak brzuch wygląda po ciąży, ma w dużej mierze związek z dbaniem o niego także w trakcie ciąży. Silniejsze mięśnie brzucha przed zajściem w ciążę oraz w trakcie ciąży pozwalają na szybszy powrót do formy po porodzie. Warto podkreślić, że mięśnie i więzadła ulegają w tym okresie rozciąganiu, tak aby dziecko mieściło się w brzuchu matki. Wybierając lekkie ćwiczenia w trakcie ciąży trzeba zadbać o to, aby były one całkowicie bezpieczne dla zdrowia matki i dziecka.

Jeśli chodzi o stan skóry na brzuchu, sytuacja wygląda podobnie – niezwykle istotne jest w czasie ciąży sięganie po nawilżające środki. Rozstępy zazwyczaj są także kwestią związaną z genetyką kobiety i zależą od tego, jaki rozmiar brzucha ma kobieta, jednak można je nieco zmniejszyć przy pomocy odpowiednich środków na rozstępy. Podkreślić warto, że dobrze odżywiona oraz nawilżona skóra na brzuchu staje się bardziej elastyczna, co doprowadzi do łatwiejszego rozciągania mięśni w ciąży i kurczenia się po porodzie.

Kilka dni po porodzie brzuch jest powiększony głównie dlatego, że macica potrzebuje czasu na obkurczenie się. Stan narządów rodnych natomiast wraca do normy przez około sześć tygodni po porodzie – w tym czasie powiększony brzuch jest całkowicie naturalny. Karmienie piersią, jak również opieka nad maleństwem są bardzo dobrymi środkami odchudzającymi. W tym czasie trzeba także pamiętać o zdrowej i urozmaiconej diecie, a także o tym, że nie wskazane jest stosowanie diet odchudzających.

Czy można się odchudzać karmiąc piersią?

O odchudzaniu kobieta powinna pomyśleć dopiero około dwóch miesięcy po urodzeniu dziecka. Organizm potrzebuje zdrowego odżywiania i nie katowania się myślami o tym, co pokazuje waga. Karmienie piersią najczęściej jest bardzo pomocne w trakcie walki ze zbędnymi kilogramami. Karmiąc dziecko, kobieta może stracić od 200 do nawet 500 kalorii każdego dnia. Warto także wprowadzić kilka zmian żywieniowych, które pozwolą szybko uzyskać pożądane efekty.

Mama karmiąca nie powinna obsesyjnie liczyć kalorii. Najlepszym rozwiązaniem będzie wsłuchanie się w swój organizm i jedzenie wtedy, kiedy odczujemy głód. Jeśli po godzinie od posiłku zgłodniejemy, nie martwmy się i sięgnijmy po zdrową przekąskę. Głód nie może zostać zlekceważony, gdyż wskazuje on, że ciało matki karmiącej potrzebuje energii. W tym czasie bardzo ważne jest zadbanie o zbilansowaną dietę, w której zawarte będą składniki odżywcze. Niezbyt dobrym pomysłem będzie opieranie się jedynie na jednej grupie produktów żywnościowych. Spożywać należy zarówno białko, jak i węglowodany, błonnik, witaminy, tłuszcze i minerały.

Kolejnym ważnym aspektem w powrocie do formy jest działanie zgodnie z tym, co odnosi się do organizmu. Cele muszą być realne do osiągnięcia i nie należy dążyć do nich za wszelką cenę. Znacznie korzystniejsze dla ciała kobiety będzie stopniowe gubienie kilogramów, niż szybka utrata wagi, prowadząca do efektu jo-jo.

Nie ma sensu porównywać się z przyjaciółkami – każdy organizm jest inny i każdy potrzebuje określonego czasu na utratę zbędnych kilogramów. Powrót do formy sprzed ciąży może nam wiele miesięcy, a nawet rok. Okazuje się, że matka karmiąca nie powinna tracić w trakcie tygodnia więcej niż 0,7 kg. Jeśli spadek jest znacznie większy, dochodzi do uwalniania w krwiobiegu toksyn zgromadzonych w tkance tłuszczowej, które następnie przedostać się mogą do mleka w piersiach kobiety.

Kobieta karmiąca piersią powinna pamiętać także o ograniczaniu spożywanej ilości produktów zawierających tłuszcze trans i tłuszcze nasycone. Systematyczne i lekkie ćwiczenia można zacząć kilka tygodni po porodzie, najlepiej po konsultacji z lekarzem. Wysiłek tego typu powinien być przyjemnością, dlatego niewskazane są intensywne i męczące ćwiczenia, które szybko staną się przykrym obowiązkiem dla młodej mamy. Nie należy zapominać również o zapobieganiu odwodnieniu – w ciągu dnia spożywajmy dużo wody i zmniejszmy sięganie po kofeinę. W przypadku, gdy nie mamy pewności, co do tego, czy spożywamy odpowiednią ilość wody, warto zaobserwować kolor moczu. Słomkowa barwa moczu wskazuje, że organizm matki jest odpowiednio nawodniony.

Dodaj komentarz