Aktualności

Płodne rady

Nie rezygnuj z ruchu

girlssmallNa poprawę płodności zaleca się aktywność fizyczną, by polepszyć ogólną kondycję ciała oraz uregulować wskaźnik BMI (Body Mass Index), który określa stosunek masy ciała do wzrostu. Zbyt wysokie (powyżej 25) lub zbyt niskie (poniżej 17,5) może negatywnie wpływać na zdolności rozrodcze kobiety, poprzez wywoływanie zmian hormonalnych.

Waga ciała kobiety jest bardzo ważna – przy zbyt niskiej, często występuje zatrzymanie miesiączki związane z niewystarczającą ilością lipidów, niezbędnych do wytwarzania hormonów. Natomiast u otyłych kobiet zaburzeniu ulega cała gospodarka hormonalna, co przyczynia się do problemów z poczęciem dziecka, a po zajściu w ciążę powoduje trudności z jej utrzymaniem. Panie z nadwagą częściej również cierpią na schorzenia negatywnie wpływające na płód, jak na przykład cukrzyca ciążowa. Co istotne, otyłość może być nie tylko przyczyną zaburzeń hormonalnych, ale również ich skutkiem. Wzrost wagi powodowany jest między innymi przez zespół policystycznych jajników, dlatego kobiety dotknięte otyłością powinny zgłosić się do lekarza, by wykonać niezbędne badania diagnostyczne.

Siedzący tryb życia jest jedną z przyczyn podwyższenia poziomu „złego” cholesterolu LDL. Ważne jest, aby jego poziom nie przekraczał zalecanej normy, ponieważ zaburza to produkcję hormonów płciowych. Ćwiczenia i wyeliminowanie z pożywienia tłuszczy nasyconych pomogą obniżyć stężenie LDL. Należy jednak pamiętać o dostarczaniu organizmowi dobrych tłuszczy tj. omega 3 i 6, które podwyższają poziom korzystnego cholesterolu HDL, z którego wytwarzane są estrogeny. Hormony te odpowiadają m.in. za popęd seksualny oraz regulację cyklu miesiączkowego.

Innym ważnym dla kobiety hormonem, na którego wydzielanie mają wpływ regularne ćwiczenia i zbilansowana dieta, jest insulina. Bierze ona udział w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczy. Reguluje poziom innych hormonów, a także wpływa na czynność jajników. Wysoki poziom insuliny, niska aktywność fizyczna i otyłość są przyczynami cukrzycy. Choroba ta może przyczynić się do rozwoju zespołu policystycznych jajników, który jest częstym powodem niepłodności.

Kobietom planującym dziecko szczególnie zaleca się ćwiczenia gorsetu mięśniowego, które pomagają w stabilizacji postawy, poprawiają mobilność i zmniejszają prawdopodobieństwo wystąpienia bólu kręgosłupa. Dobrą metodą na wzmocnienie tych partii mięśniowych są ćwiczenia ze specjalną piłką „body ball”. Taki rodzaj aktywności fizycznej wzmacnia brzuch, plecy, a także mięśnie dna miednicy. Dodatkowo rozluźnia ciało i odciąża kręgosłup.

Komentarze(0)


Zobacz też